Gyógytestnevelés
A köznevelési törvény szerint a gyógytestnevelés feladata a gyermek, a tanuló speciális egészségügyi célú testnevelési foglalkoztatása, ha az iskolaorvosi vagy szakorvosi vizsgálat gyógytestnevelésre utalja.
A gyógytestnevelés célja a mozgásszervi (aszténiások, mellkasi, gerinc és láb) deformitásokkal és belgyógyászati (neurotikus szívbántalmak, szívbetegek, ifjúkori hipertónia, endokrin zavarok és egyéb) panaszokkal küszködő, a testi képességekben visszamaradó, azaz a gyógytestnevelésre utalt tanulók panaszainak csökkentése, ill. megszüntetése a testnevelés eszközeivel annak érdekében, hogy örömteli felnőtt életet éljenek és a munkaerőpiacon versenyképesek legyenek.
Feladatai:
- az iskolaorvos, ill. szakorvos által kiszűrt, mozgásszervi – és belgyógyászati betegségben szenvedő gyerekek állapotának aktív testgyakorlatokkal történő javítása,
- testi képességek fejlesztése (erő, állóképesség, gyorsaság)
- mozgáskoordináció fejlesztése,
- mozgásműveltség fejlesztése, kiszélesítése,
- sportolási igény felkeltése és kielégítése, hogy felnőttként is életmódja szerves rész legyen az aktív testmozgás
Testnevelési kategóriák:
I. kategória: könnyített testnevelés– testnevelés órán belül látható el, pl. hosszabb betegség utáni gyenge fizikai állapot esetén.
II/A. kategória: azon tanulók csoportja, akiknél nagyobb mértékű egészségi (funkcionális) állapot változás áll fenn, a testnevelés mellett speciális gyógytestnevelésre van szükségük.
II/B. kategória: csak gyógytestnevelésen vehetnek részt elváltozásaik miatt.
III. kategória: testnevelés és gyógytestnevelés alól felmentve.
Az iskolában a gyógytestnevelés feladatának ellátása a tanév rendjéhez igazodik. Az ellátás megszüntetésére csak szakorvos/ iskolaorvos jogosult.